tirsdag den 6. september 2011

Museumsopgave

I sommeren 2011 hedder deres udstilling ”Living”. Det handler bl.a. om arkitekturens grænser, om hvordan vi lever lige nu og hvordan vi kommer til at leve i fremtiden. Man fik indblik i, hvordan social udvikling skaber nye boformer, men også bud på arkitektur, der forholder sig til forestillinger om individet, dets sociale netværk og ”det gode liv”. Denne udstilling fyldte over halvdelen af museet, og det gav en del inspiration, som jeg kommer ind på senere.
Derudover var der en udstilling med David Hockney ”Me draw on ipad”, som jeg personligt synes var meget fascinerende. Man kom ind i et rum med dæmpet belysning, og overalt havde folk sat sig ned og kiggede forundret på videoen, hvor David Hockney sidder i Louisianas cafe og tegner det han ser.
Så havde de en udstilling med Josef Albers ”Louisiana på papir”
Børnehuset på Louisiana består af 500 kvadratmeter i 3 etager. Selve børnehuset i sig selv var inspirerende, det var utrolig rummeligt og ergonomisk. Man fik lyst til at pille ved alting. Aktiviteterne i Børnehuset tager udgangspunkt i Louisianas udstillinger. Mht. værkstedsarbejdet i Børnehuset får børnene og de unge en fornemmelse af, at de selv kan gå i dialog med kunsten, så museumsoplevelsen bliver mere end bare at tale om og kigge på kunst. De skal opleve, at museet ikke er noget utilnærmeligt, men et fristed med gode oplevelser, hvor man kan bruge sine sanser og sin fantasi. Når man gik rundt i museet så man mange børn der stod og tegnede efter skulpturer. De har en konkurrence som hedder månedens billede, hvor børnene skal blive inspireret af et billede, skulptur ol. Der er små værksteder i hele børnehuset hvor man kan male, tegne, lave ler, bygge og meget mere.











Jeg blev meget inspireret af alle arkitektur udstillingerne. Og i børnehuset havde de et værksted som tog udgangspunkt i den udstilling. Hvor man skulle bygge sit drømmehus, det blev primært gjort i pap eller ler. Jeg fik den idé at man kunne bruge nogle flamingokasser, så jeg tog i netto og hentede nogle tomme. Det krævede en del finmotorik, selv for mig, så hvis man bruger flamingo og hobbykniv vil jeg sige at aldersgruppen er 6 år og opefter.
Som kant skriver, er det svært at bedømme skønheden og det sublime i et kunstværk, men dog at den æstetiske tilfredsstillelse ved at skabe noget selv, nok. Og man ikke behøver intens viden eller at kunstværket er til nytte eller brug. Goethe skrev at kunst er menneskelig leg på et højere plan, og i f.eks. en aktivitet som denne får børnene brugt deres fantasi, og de får mulighed for at skabe deres helt eget billede af et drømmehus, eller drømme by, og de får udviklet deres finmotorik.






1 kommentar: