onsdag den 21. september 2011

Biotop 5 Opgave.

Svampesuppe

Jeg var ude og hente noget inspiration for et par uger siden ved mit Biotop, og det gik op for mig at der var svampe alle vegne. Så jeg tænkte jeg ville samle svampe og lave noget svampesuppe, udsatte det så, fordi jeg ikke lige have det nødvendige med, så den stod på svampeplukning i regnvejr igår.

Teglrød Svovlhat (Hypholoma lateritium) 

En mellemstor knippevoksende lamelsvamp på træstubbe med purpurbrunt sporestøv og mild til besak smag.
Ses fra sommer til efterår.

Brugt i suppe.





Paryk Blækhat (Cóprinus comátus)  ´

De første kommer frem om sommeren, men den kan findes til sent efterår. Efter mildt og regnfuldt vejr kan den ses i store flokke.

Brugt i suppe




Russula maire

Romells skørhat vokser på leret eller kalkholdig bund i løvskov, især under bøg. Den findes hist og her i Østjylland og på Øerne.

Var lidt i tvivl om den. Og eftersom den var faretruende rød, spiste jeg den ikke.




Almindelig Kantarel (Cantharéllus cibárius) 

Vokser kun under træer, især bøg, gran og eg. Den kræver sur bund dvs. lidt åbne forblæste steder med spredt græs og mos, ofte mellem tuer af bjørnegræs.

Fra midten af juno, med størst sæson i august til hen i oktober/november. Brugt i suppe.



Skade-Blækhat (Coprinopsis picacea)

Vokser på jorden, oftest i skov, men kan stå i noget kompostlignende jord eller halmrådnende jord.
Den ses fra midt august til oktober. Ikke spiselig.



Tøndersvamp (Fomes fomentarius)

På løvtræs stammer, meget gerne bøg eller birk. Er uspiselig.

Er heller ikke helt sikker på den




Det færdige resultat. Smagte udemærket, så nu håber jeg ikke jeg har spist noget der var giftigt.´




Opskrift på svampesuppe

En suppe, som kan laves af én eller flere slags svampe.

4 personer:

300 gr. svampe
2 spsk. smør
ca. 2½ spsk. mel
1 liter hønsebouillon
1 knsp. cayennepeber
Salt
1 dl. piskefløde
1-2 spsk. sherry (kan udelades)


Skær svampene i skiver eller mindre stykker. Læg svampene i gryden og svits dem i smørret til væden er fordampet.
Drys mel over og tilsæt bouillon under omrøring. Smag til med salt, sherry og cayennepeber og lad suppen koge for svag varme i 15 minutter.
Pisk fløden let og rør den i suppen. Smag endelig til med salt, sherry og cayennepeber.

Serveres med flute.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar